تاریخچه چمن مصنوعی در فوتبال

تحقیقاتی که اولین بار منجر به تولید چمن مصنوعی با اهداف ورزشی گردید به سال 1960 میلادی در مرکز تحقیقاتی فلوریدا ، کارولینای شمالی و آلاباما در آمریکا باز می گردد. اولین زمین چمن مصنوعی آزمایشی در سال 1964 در مدرسه ای در ردآیلند مورد بهره برداری قرار گرفت ، پس از المپیک مونترال موضوع استفاده از چمن مصنوعی به صورت گسترده ای مورد استقبال جوامع ورزشی و تولید کنندگان تجهیزات ورزشی قرار گرفت و بدین ترتیب ایالات متحده آمریکا و بعد از آن کشورهای اروپائی پیشگام در پیدایش و رشد فن آوری چمن مصنوعی در جهان شدند که در این رابطه اولین چمن مصنوعی اروپا در سال 1982 تولید و در هلند نصب گردید و اکنون بسیاری از ورزشگاه های دنیا شاهد انجام بازی های متنوع بر روی چمن مصنوعی هستند .

در دهه 1960 بعد از ساخت استادیوم ورزشی بیسبال هوستون بود که عدم امکان رشد و بقاء چمن طبیعی در استادیوم های سرپوشیده برای تعدادی از سازندگان استادیوم مشخص گردید . یک شرکت شیمیایی بصورت جدی مأمور حل این مسئله گردید که نتیجه آن تجهیز آسترودم به اولین زمین چمن مصنوعی ساخته شده از نخ صد درصد نایلونی بود .

در دهه 1970 یک شرکت آلمانی به پیروی از شرکت آمریکایی با تولید چمن مصنوعی ساخته شده از جنس پلی پروپیلن با مقاومتی کمتر از نایلون برای کاهش احتمال صدمات ناشی از خراشیدگی ، نمود .

هر دو محصول بدون لایه انعطاف پذیر ساخته شده بودند و بعداً همواره این لایه به آن منضم گردید . به این دو نوع اصطلاحاً نسل اول چمن مصنوعی اطلاق می شود و مشخصه آنها نداشتن هیچگونه ماده پر کننده ای بود .

نسل دوم در پایان همان دهه به وسیله یک شرکت کانادایی با استفاده از مواد پلی پروپیلن به این شکل ابداع شد که نخ های رشته رشته ، با دو برابر پایل قبلی و با استیچی ( فاصله ککها ) بیشتر بکار گرفته شد .

این چمن با شن دانه گرد پر شده است و در حقیقت محصول مرکبی است از گودال شن ماسه ای که از نخ های مصنوعی پر شده استو وظیفه شان نگهداری شن در جای خود و جلوگیری از حرکت زیاد آنها به اطراف است . این محصول جدید باعث انقلابی در صنعت چمن مصنوعی شد که به دلیل استفاده از نخ کمتر باعث افت قیمتی به میزان 50 درصد گردید .

صنعت چمن مصنوعی هم اکنون از نتایج تجارب حاصل از دو نسل اول برای توسعه محصول نسل سوم بهره می برد . نسل سوم چمن مصنوعی را چمن فوتبال می نامند و فوتبالیست ها شاهد زمین بازی بسیار شبیه به چمن طبیعی خواهند بود . این سیستم شامل ترکیبی از شن گرانول لاستیک و فلت های پلی اتیلن است .

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*